راههای جلوگیری از ریزش موی سر در مردان و زنان

خیلی عجیب نیست که هر روز شانه خود را پر از تارهای موی‌تان مشاهده کنید. ریزش مو می‌تواند یکی از دلایل اصلی از بین رفتن اعتماد به نفس باشد! شیوه زندگی فعلی، ما را بیشتر در معرض مشکلاتی مانند ریزش مو قرار می‌دهد، که در نهایت منجر به نگرانی بیشتر از جمله از دست دادن تمام موها می‌شود. اگرچه هیچ راهی برای رفع کامل ریزش موی طبیعی ناشی از عوامل پیری و ژنتیکی وجود ندارد، ما قطعا می‌توانیم سرعت از دست دادن آن را کنترل کنیم و احتمالا با انجام اقدامات خاصی کاهش رشد غیر طبیعی را برعکس نموده و باعث تحریک رشد مو شویم. ریزش مو با استفاده از روال مراقبتی درست و آگاهی از مواردی چون رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مواد مضر قابل کنترل خواهد بود.

ریزش مو (یا طاسی سکه ای) میلیون‌ها نفر در سراسر جهان و نه فقط مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از زنان نیز در مواقعی از زندگی‌شان درجاتی از ریزش مو را تجربه کرده‌اند، هرچند که ریزش مو در زنان اغلب کمتر قابل توجه است. عوامل متعددی مانند اثرات زیست محیطی، پیری، استرس بیش از حد، سیگار کشیدن زیاد، کمبود مواد غذایی، عدم تعادل هورمونی، عوامل ژنتیکی، عفونت‌های پوستی، استفاده از مواد اشتباه یا مواد شیمیایی برای مو بر ریزش مو تاثیر گذار است. هنگامی که موهای‌تان شروع به ریزش می‌کند، وقت آن است که اقدامی انجام دهید تا به سمت طاسی کامل یا طاسی نقطه‌ای پیشرفت نکند. متخصصین ما در کلینیک زیبایی رازی آماده کمک به شما برای آگاهی بیشتر در مورد راه‌های پیشگیری از ریزش مو هستند و در صورت لزوم، درمان‌های ریزش مو را به شما توصیه خواهند کرد. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو وقت درمان  ریزش مو می‌توانید با شماره‌های 02188334029  و  02188333259 تماس بگیرید.

راه‌های جلوگیری از ریزش مو


رهایی از استرس

فقط نفس عمیق بکشید، جدا، کمک کننده است! هم استرس ناگهانی و هم مزمن می‌تواند رشد مو را متوقف کند. اگر بیمار تجربه موقعیت چالش برانگیزی (طلاق، تغییر شغل) داشته باشد، رشد مو روند عکس را طی می‌کند. مدیتیشن و ورزش دو راه از بین بردن استرس و ایجاد تعادل هورمونی بهتر است، در نتیجه به جلوگیری از طاسی سکه ای کمک می‌کند.

هورمون درمانی

برخی از زنان به طور ژنتیکی به ریزش موی زنانه مبتلا هستند و قرص‌های جلوگیری از بارداری می‌توانند تولید بیش از حد هورمون‌های مردانه را متوقف کنند. در دوران یائسگی، کم پشتی مو افزایش می‌یابد؛ اگر بیمار در حال هورمون درمانی باشد، ممکن است ریزش مو به حداقل برسد.

حفاظت پوست سر دربرابر اشعه UV

پوشیدن کلاه یا روسری در طول روزهای آفتابی و گرم را امتحان کنید. این کار برای کسانی که به کم پشتی مو دچار هستند مهم‌تر است، زیرا محافظت طبیعی و پوشش کمتری برای پوست سر وجود دارد.

از آرایش مو به صورتی که خط مو را می‌کشد اجتناب کنید

بستن موی دم اسبی محکم، کشیدن مو از کف سر، بستن مو با قیطان و هر چیز دیگری که موهای کوچک شکل دهنده ساق مو را میکشد، می‌تواند باعث ریزش مو شود. فشار ناشی از بستن محکم با این مدل‌ها به شدت روی موهای ظریف خط موی ایجاد می‌شود و ریزش مو ممکن است رخ دهد. اگر بیمار نیاز به بستن موهای خود به صورت دم اسبی داشته باشد، باید از کشی استفاده کند که دارای فلز نباشد. این کار باعث می‌شود که مو درون کش گیر نیفتد و هنگام باز کردن موی دم اسبی کنده نشود.

 از ابزارهای حرارتی خودداری کنید

حرارت همواره به موها آسیب می‌زند. این کار موجب ایجاد شکستگی در رشته‌های مو و ایجاد موهای شکننده می‌شود که ریزش خواهند داشت. اگر بیمار تصمیم به استفاده از صاف کننده مو یا برس فر کننده داشته باشد، هرگز آن را بیش از حد در یک ناحیه مو نگه ندارید و هر 10 ثانیه آن را حرکت دهید. اجازه دهید موها تا زمانی که ممکن است به طور طبیعی خشک شوند و زمانی که بیمار نیاز به استفاده از ابزارهای پیرایشی داشته  باشد، باید از یک اسپری حفاظت کننده در برابرآن استفاده کند تا باعث کاهش آسیب‌هایی که ابزار به موها وارد می‌کند، گردد.

از مواد شیمیایی اجتناب کنید

درست همانطور که حرارت برای مو بسیار مضر است، انواع مواد شیمیایی ارائه شده توسط سالن‌ها نیز مضر خواهند بود. صاف کردن، سفید کردن و روشن کردن مو همگی باعث ایجاد آسیب به ساقه مو، تضعیف مو و ایجاد ریزش مو می‌شوند. در صورت ریزش مو یا کم پشت شدن مو، یا بدتر شدن مشکل، سعی کنید تا حد امکان از یک سبک و رنگ طبیعی استفاده کنید. اگر بیمار به طور مرتب از مواد شیمیایی استفاده می‌کند، اطمینان حاصل شود که حداقل یک بار در هفته برای به دست آوردن نتایج مطلوب موهایش را در نرم کننده قوی مو قرار دهد.

 از محصولات با کیفیت مو استفاده کنید

از آنجایی که کم پشت شدن و ریزش مو یک نگرانی بزرگ در حیطه زیبایی برای مردان و زنان است، بسیاری از شرکت‌ها در حال تولید محصولاتی هستند که به طور خاص برای رشد مجدد مو برنامه ریزی شده‌اند. این لیست شامپوهای ضد ریزش مو محصولات مختلفی را ارائه می‌دهد که حاوی روغن‌های مختلف و مواد معدنی می‌باشند که ممکن است به رشد مو کمک کنند، باکتری‌هایی را که می‌توانند باعث شکستگی و از دست رفتن مو شود از بین ببرند، و خون‌رسانی به پوست سر را افزایش دهد.

ماساژ کف سر

یک روش آسان برای تبدیل ماساژ کف سر به یک رژیم مراقبت از مو، استفاده از آن هنگام دوش گرفتن پس از استفاده از شامپو یا نرم کننده است. ماساژ پوست سر به منظور بهبود گردش خون در پوست سر، و تحریک رشد مو می‌باشد. با حرکت دادن نوک انگشتان به صورت آهسته و چرخشی در تمام اطراف سر، بیمار کاهش استرس و رشد مجدد مو را به طور زمان انجام خواهد داد. مدت‌هاست که روغن‌های اسانس به خاطر مزایای طبیعی خود پیشنهاد می‌شوند و ممکن است روشی کمک کننده برای موها باشند. روغن‌هایی مانند بذر هویج، درخت سرو، اسطوخدوس و رزماری – تنها به منظور ذکر چند مورد – همگی دارای خواص بازسازی کننده، تسکین دهنده و متعادل کننده هستند که می‌توانند وضعیت پوست سر و رشد مو را بهبود بخشند. چند قطره از آنها را در طول ماساژ کف سر روی پوست سر قرار دهید، که یک روش عالی برای افزایش کارایی ماساژ خواهد بود و از مزایایی که روغن‌ها به دنبال می‌آورند، بهره مند شوید.

ماسک مو

ماسک‌های مو ترکیبی از مواد مختلف مناسب برای مو هستند که ضرورتا نیازی به داشتن پایه‌ای با مواد شیمیایی ندارند. ماسک مو را در منزل با استفاده از مواد طبیعی مانند موز، برگ‌های نیم، روغن نارگیل، روغن زیتون و عسل تهیه و ریزش مو را به صورت چشمگیری کنترل کنید!

خمیر کشک و سفیده تخم مرغ

این ترکیب ممکن است ناخالص‌ترین و نامطلوب‌ترین ترکیب به نظر برسد، اما سفیده تخم مرغ و کشک به عنوان موانع ریزش مو شناخته شده‌اند. سفیده دو عدد تخم مرغ را در یک کاسه بریزید و دو قاشق غذاخوری کشک یا ماست تازه را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. بیمار می‌تواند این ترکیب را با پودر نیم مخلوط و استفاده کند.

چای سبز

چای سبز فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و باعث تولید مو می‌شود. همچنین باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود که در نهایت منجر به افزایش رشد مو می‌گردد. مو را تنها با چای سبز نرم کرده و تغییر را مشاهده کنید!

رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی نقش مهمی در رشد موهای سالم دارد. پروتئین یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای رشد مو می‌باشد. پروتئین‌ها به رشد موهای جدید، به جای موهای قبلی کمک می‌کنند. غذاهای دارای ویتامین و مواد معدنی زیاد مانند آهن، روی و ویتامین B12 می‌توانند باعث تقویت ساقه‌های نازک شده مو شوند. اطمینان حاصل کنید که رژیم غذایی‌تان حاوی مقدار زیادی سبزیجات برگ‌دار، آجیل، لوبیا، ماهی و گوشت بدون چربی، آلوئه ورا، چغندر قند و آب پیاز باشد. اگر بیمار برای مصرف مواد غذایی کافی در رژیم غذایی روزانه زمان کافی نداشته باشد، یک مکمل غذایی مناسب می‌تواند به رفع هر گونه کمبود در رژیم غذایی کمک کند.

درمان ریزش مو

اگر ریزش مو مزمن باشد، درمان بالینی ضروری خواهد بود. راه‌های بسیاری برای درمان ریزش مو وجود دارد. از جمله: