درمان ریزش موی سر در زنان و مردان ؛دارو ها و سایر روش ها

ریزش مو پیشرونده است و می‌تواند حاصل مجموعه‌ای از کوچک شدن فولیکول‌های مو و کوتاه شدن چرخه رشد مو باشد. با ریز شدن فولیکول‌ها، موهای تولیدی آنها نازک‌تر و کوتاهتر و سبک‌تر می‌شود و نمی‌تواند به خوبی جایگزین موهایی شود که به طور طبیعی می‌ریزند. با ادامه روند ریز شدن فولیکول‌ها رشد مو متوقف می شود که حاصل آن یک فولیکول مرده است که دیگر نمی تواند مو تولید کند.

از دست دادن مو با الگوی طاسی سر مردانه به جد می‌تواند اعتماد به نفس و خودباوری شما را از بین ببرد. خوشبختانه امروزه راه حل‌های متعددی وجود دار که می تواند در مبارزه با طاسی سر به شما کمک کند و موهای شما را کامل روی سر حفظ کند. از روش‌های جراحی تا کرم‌های موضعی یا داروهای خوراکی، روش‌های متعددی وجود دارند که فرد می‌تواند برای مبارزه با ریزش مو انتخاب کرده و اعتماد به نفس خود را حفظ کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#ed9788″]

اگر از نازک شدن یا ریزش موی خود ناراحت هستید، تلاش برای یافتن درمان همیشه ارزش دارد. یک راه حل موثر می‌تواند مزایای بسیاری برایتان به همراه بیاورد، حفظ اعتماد به نفس فقط یکی از آن هاست! متخصص ما در کلینیک زیبایی رازی وضعیت شما و علت ریزش مویتان را در نظر می گیرند تا بهترین گزینه درمانی را به شما پیشنهاد کنند که شامل: دارو درمانی، لیزر، PRP و جراحی می باشد. اگر می‌خواهید درباره درمان‌های ریزش مو صحبت کنید و اولین گام را در جهت حفظ موها و اعتماد به نفس خود بردارید یا اگر در صدد گرفتن وقت مشاوره هستید با شماره‌های  02188334029  و  02188333259  تماس بگیرید.[/alert]

علل


عوامل موثر زیادی در ریزش مو نقش دارند. در حالی که فقط یک متخصص مو می‌تواند دلیل قطعی ریزش موی شما را تعیین کند، درک علل معمول عارضه می‌تواند به روند تصمیم گیری شما در هنگام مواجهه با گزینه های درمانی کمک نماید.

وراثت و پیری

شایع‌ترین دلیل ریزش مو ریزش موی آندروژنی است که بیشتر به طاسی الگوی مردانه و طاسی الگوی زنانه معروف است. ریزش موی آندروژنی موروثی است و می‌تواند از یک یا هر دوی والدین به فرزند رسیده باشد. نازک شدن موها نیز بخشی طبیعی از روند پیری است. نزدیک به نیمی از افراد تا حدود پنجاه سالگی ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

بیماری‌ها و عوارض

عارضه‌های پزشکی متعددی می‌تواند موجب ریزش مو شود، از جمله:

  • بیماری تیرویید
  • بیماری های خودایمنی
  • سرطان
  • تریکوتیلومانیا یا اختلال مو کنی

داروها و درمان‌های پزشکی

برخی داروها نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود از جمله داروهایی که برای درمان موارد زیر به کار می‌روند:

  • آکنه
  • کلسترول بالا
  • صرع
  • فشارخون بالا
  • بیماری پارکینسون
  • افسردگی
  • سرطان ( برخی داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی)

تغییرات هورمونی

نوسانات سطح هورمون نیز می‌تواند موجب ریزش مو بخصوص موهای اطراف سر شود.

  • زایمان
  • دوران قبل از یائسگی
  • یائسگی

رژیم و مواد غذایی

عدم وجود پروتئین و آهن در رژیم غذایی می‌تواند در ریزش مو نقش داشته باشد همچنین اختلالات تغذیه مانند بولیمیا و آنورکسی. رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی پروتئین‌ها و سبزیجات می تواند به حفظ سلامت مو کمک کند.

روش‌های خشن درست کردن موها

نحوه درست کردن و نگهداری از مو نیز می‌تواند به شکستن یا ریزش مو منجر شود از جمله :

  • استفاده مکرر از ابزارهای حالت دهنده ی داغ
  • بستن خیلی محکم موها مثل دم اسبی، بافتن یا بافت‌های آفریقایی برای مدت زمان طولانی
  • مواد شیمیایی مانند رنگ مو، فر یا صاف کننده‌ها

درمان ریزش مو


قبل از هر چیز مهم این است که تعیین کنیم ریزش مو در اثر عارضه پزشکی زمینه‌ای ایجاد نشده است. اگر بیماری موجب ریزش مو شده باشد باید به آن بیماری پرداخته شود. اگر هیچ مشکل پزشکی عامل ریزش مو نباشد گزینه‌های درمانی شامل دارو درمانی، جراحی، PRP و لیزر می باشد.

دارودرمانی

هیچ شامپو، نرم کننده یا فراورده ی دیگری وجود ندارد که به رشد مو کمک کند. به هر حال فراورده هایی که می‌توانند سرعت ریزش مو را کندتر کنند عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل ( رژاین)
  • فیناستراید( پروپسیا)

ماینوکسیدیل یا رژاین یک داروی موضعی است که بدون نیاز به نسخه قابل فروش است. در مردان این دارو برای درمان طاسی های با الگوی مردانه کاربرد دارد. در زنان برای درمان نازک شدن مو به کار می رود. این دارو دو بار در روز مستقیما روی پوست سر مالیده می‌شود و عوارض جانبی کمی دارد. وقتی درمان با ماینوکسیدیل شروع می‌شود نباید آن را قطع کرد. به محض قطع مصرف ماینوکسیدیل موها دوباره شروع به ریزش خواهند کرد.

فیناستراید یا پروپسیا یک داروی تجویزی است که به صورت خوراکی مصرف می‌شود. این دارو به رشد و ضخیم شدن مو کمک می کند اما عمدتا برای حفظ موهایی به کار می رود که روی پوست سر هستند و بهترین کارآیی آن برای مردانی است که هنوز موی سرشان خیلی کم نشده است. یکی از عوارض جانبی پروپسیا ناتوانی جنسی است که با قطع مصرف دارو برطرف می‌شود. این دارو برای زنان در دوران باروری مناسب نیست اما احتمالا برای زنان در دوران بعد از یائسگی بی خطر است.

پی آر پی

پی آر پی که مخفف پلاسمای غنی از پلاکت است درمان جدیدی است که در آن از سلول‌های خونی فرد مراجعه کننده برای بهبود و رشد مجدد موهایش استفاده می‌شود. خون فرد کشیده شده، سپس در داخل سانتریفوژ گذاشته می‌شود تا سلول‌های خونی آن از پلاسما که سرشار از پلاکت‌های دارای عوامل رشد است، جدا شود. بعد این پلاسمای سرشار از پلاکت دوباره مستقیما به پوست سر بیمار تزریق می شود.

هنگامی که پی آر پی به پوست سر فرد تزریق شد آنزیم‌های قدرتمندی آزاد می‌شوند که بهبود بافت و فولیکول های مو را تقویت می کنند. این فناوری شبیه به چیزی است که دانشمندان سالهاست برای تحقیقات سلول‌های بنیادی انجام  می‌دهند. عوامل رشد در پی آر پی می‌توانند رشد مجدد مو را تحریک کرده و حتی فولیکول‌های موجود مو را ضخیم تر نمایند.

مزوتراپی

یکی از آخرین روش‌های حفظ مو و جوانسازی مزوتراپی می‌باشد که یک روش درمانی زیبایی ظریف برای درمان ریزش مو و طاسی برای زنان و مردان از طریق ویتامین‌ها و مواد معدنی همراه با تزریق دارو است.

هدف از مزوتراپی تقویت رشد مو از طریق مدیریت عوامل رشد، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی به داخل مزودرم با استفاده از تزریق‌های ریز است. این فرایند به تقویت و خون رسانی بهتر کمک کرده، سوخت و ساز سلولها را تقویت نموده و فولیکول های مو را دوباره احیا می کند تا موها رشدی سالم داشته باشند. این روش یکی از روش‌های غیر جراحی جوانسازی است که به دلیل نتایج موثر و مزایای آن طرفداران زیادی دارد.

لیزر

درمان لیزردرمانی سطح پایین مو یا LLLT برای ریزش مو یک پیشرفت نوین و غیر مهاجم در درمان طاسی‌های آندروژنی و ریزش مو برای مردان و زنان است.

لیزر درمانی مو از نور لیزر ملایم سطح پایین برای توقف و جلوگیری از بروز ریزش مو و نازک شدن مو بهره می‌برد و به شما همان موهای ضخیم تر، پرتر و سالم‌تری را  می‌دهد که به دنبالش هستید.

درمان لیزردرمانی مو در ابتدا برای بهبود حجم مو و کیفیت ساقه مو بکار گرفته شد که به طولانی تر شدن عمر رنگ مو و بهبود رنگ و فر مو کمک می‌کند. لیزر درمانی تاثیر خود را در درمان ریزش مو نشان داده است.

  • نشان داده شده است که لیزر درمانی تنها بعد از یک نوبت درمان خونرسانی به پوست سر را تا 54 درصد افزایش می‌دهد.
  • لیزر درمانی در تحریک فولیکول های مو موثر است.
  • در 85 درصد بیماران لیزردرمانی مانع از پیشرفت ریزش مو می‌شود.
  • قدرت مو افزایش می‌یابد.
  • به داشتن موهایی پرتر، درخشان تر و سالم تر منجر می‌شود.

کاشت مو

کاشت مو جایگزین کردن موها از طریق روش جراحی است که خط رویش مو پرتری را بوجود آورده و حفظ می‌کند. موهای پشت و طرفین سر به جلو انتقال داده می شوند.

دو روش اصلی برای انتقال پیوندهای مو وجود دارد؛ پیوند واحدهای فولیکولی یا FUT و استخراج واحد فولیکولی یا FUE. در روش FUT نواری از پوست سر از منطقه دهنده ( معمولا پشت سر) برش داده شده و سپس به پیوندهای مجزا تقسیم می‌شود. این روش زمانی بهتر است که باید بخشی وسیع بدون مو یا کم مو پوشش داده شود. روش پیوند موی FUE با برش تک تک پیوندهای فولیکول مو از بخش دهنده و انتقال آنها به مناطق مختلف انجام می شود. این روش برای بخش های کوچکتر بهتر است و دوران نقاهت کوتاهتری دارد. موهای جدید باید ظرف مدت شش تا دوازده هفته شروع به رشد کنند و برای دستیابی به نتیجه دلخواه گاه تا چهار جلسه ترمیم لازم می‌شود.

آخرین مقالات