درمان، رفع و از بین بردن جوش و آکنه صورت

آکنه یا جوش صورت یک بیماری مزمن پوستی است که در میلیون‌ها نفر در سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی دیده می‌شود. این جوش باعث قرمز شدن و ایجاد لکه‌های پوستی می‌شود ( لک‌های متورم و کوچک روی پوست)  که معمولاً روی صورت، قفسه سینه یا کمر دیده شده و در برخی موارد در چند ناحیه از بدن نیز ایجاد می‌شوند. برای رفع مؤثر این جوش‌ها، پزشک یک برنامه درمانی بر پایه علائم به شما ارائه می‌دهد. همچنین با استفاده از نتایج آخرین تحقیقات، مؤثرترین روش درمانی را برای شما تعیین می‌کند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#ed9788″]
اگر شما از وجود جوش‌ها روی صورت خود ناراحت هستید و احساس می‌کنید که اعتماد به نفس خود را از دست داده‌اید، سعی کنید علت و نوع جوش‌ها را مشخص کرده و سپس به دنبال یک برنامه درمانی مناسب باشید تا بتوانید از این جوش‌ها رهایی یابید. متخصصین کلینیک پوست و موی رازی در خلال جلسات مشاوره، پوست شما را معاینه کرده و بهترین روش درمانی را که می‌تواند شامل تزریق، درمان‌های موضعی و یا لیزر باشد به شما پیشنهاد می‌دهند. پس از درمان جوش‌ها شما می‌توانید از داشتن پوستی لطیف لذت ببرید. اگر جای جوش‌ها روی صورت شما باقی مانده است، متخصصین ما روش‌های درمانی متنوعی را برای رفع جای جوش به شما ارائه خواهند داد. برای آشنایی با روش‌های درمانی جوش و آکنه صورت و بدن یا رزرو نوبت می‌توانید با شماره‌های 02188334029 و 02188333259 تماس حاصل نمایید.[/alert]

[dopts id=”15″]

جوش صورت یا آکنه و دلایل بروز آن

جوش صورت برآمدگی‌های کوچک و متورمی هستند که روی سطح پوست صورت، قفسه سینه یا کمر یا قسمت‌های دیگر بدن دیده می‌شوند. همه جوش‌ها به یک شکل شروع می‌شوند: منافذ؛ حفره‌های کوچک محل رویش مو به وسیله چربی تولید شده توسط غدد متصل به این منافذ مسدود می‌شوند. به همین دلیل افرادی که غدد بیش‌فعال چربی دارند بیش از سایرین به آکنه مبتلا می‌شوند. هورمون‌ها هم می‌توانند باعث افزایش تولید چربی شوند و به همین دلیل بسیاری از نوجوانان دچار جوش‌های صورت می‌شوند؛ اما جوش‌ها ممکن است تا بزرگسالی هم باقی بمانند. برای مثال، تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی یا یائسگی می‌تواند باعث ایجاد جوش در خانم‌ها شود همچنین استرس، اضطراب یا افسردگی می‌توانند باعث ایجاد یا تشدید جوش‌ها شود.

انواع جوش‌ها

جوش‌ها انواع مختلفی دارند و به دلایل متعددی ممکن است به وجود بیایند. برخی از این جوش‌ها به دلیل گیرکردن چربی زیر سطح پوست ایجاد می‌شوند در حالی که برخی دیگر به دلیل عفونت‌های باکتریایی شکل گرفته یا بدتر می‌شوند.

جوش‌های سرسیاه

جوش‌های سرسیاه برآمدگی‌های سیاه‌رنگی هستند که غالباً به شکل گروهی ایجاد می‌شوند. این جوش‌ها معمولاً ظاهری تیره دارند که با چرک و کثیفی اشتباه گرفته می‌شوند. رنگ تیره این جوش‌ها به دلیل گیرکردن چربی در منافذ است. وقتی که این چربی‌ها در معرض هوا قرار می‌گیرند سیاه می‌شوند.

جوش‌های سرسفید

جوش‌های سرسفید نیز از نظر اندازه مشابه جوش‌های سرسیاه هستند با این تفاوت که این جوش‌ها گردتر بوده و رنگ ظاهر آنها روشن‌تر است جوش‌های سرسفید به دلیل مسدود شدن منافذ پوست به دلیل سلول‌های مرده و چربی که به سطح پوست می‌آیند ایجاد می‌شوند.

سفت‌دانه (Papule)

پاپول‌ها برآمدگی‌های کوچک، قرمز و متورمی هستند که به شکل گروهی ایجاد می‌شوند و عموماً روی پیشانی و گونه‌ها دیده می‌شوند. این نوع از جوش ممکن است در هنگام لمس دردناک شوند.

چرکدانه (Pustule)

اگر برآمدگی‌های جوش چرکین باشند به آنها پاستول گفته می‌شود. پاستول‌ها سایزهای مختلفی دارند و معمولاً به عنوان جوش شناخته می‌شوند. چرک درون آنها ترکیبی از چربی، باکتری و سلول‌های پوست مرده است که در زیر پوست گیر کرده و جمع شده و منجر به ایجاد عفونت می‌شود. بدن به طور طبیعی به این عفونت‌ها واکنش داده و با آن مبارزه می‌کند اما این واکنش ایمنی بدن باعث قرمزی و تورم اطراف لک‌ها می‌شود.

گرهک یا ندول (Nodule)

ندول‌ها، برآمدگی‌های بزرگ‌تر و متورم‌تری هستند و زمانی شکل می‌گیرند که فولیکول‌های مو تجزیه شوند. در نتیجه باکتری و چربی در زیر پوست گسترش می‌یابند. این باکتری‌ها باعث عفونت شده که می‌تواند دردناک باشد و چندین منفذ پوستی را در برگیرد. از آنجا که ندول‌ها ریشه‌ای عمیق دارند، می‌توانند به بافت پوست آسیب‌های دائمی وارد کرده و باعث ایجاد جای جوش روی پوست شوند.

کیست‌ها

جوش‌های کیستی لک‌های بسیار بزرگی هستند که به دلیل تورم و التهاب شدید در عمق منافذ پوست شکل می‌گیرند. کیست‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که در دیواره منافذ پارگی ایجاد شده و باکتری و چربی از این طریق به قسمت‌های دیگر پوست گسترش یافته و باعث ایجاد عفونت شود. اگر اطراف محل عفونی شده غشایی شکل بگیرد به شکل کیست درمی‌آید. این جوش‌های معمولاً دردناک هستند.

تشخیص

در اولین جلسه ملاقات شما با پزشک، وی پوست شما را معاینه کرده تا بتواند نوع جوش و میزان آسیب‌دیدگی پوست را مشخص کند. پزشک از خانم‌ها خواهد خواست تا برای معاینه آرایش نکنند و لک‌ها در حالی که حالت طبیعی خود را دارند مورد معاینه قرار گیرند. این معاینه کاملاً بدون درد بوده و حدود 15 دقیقه طول می‌کشد. سپس پزشک سؤالات مختلفی در مورد علائم شامل زمان بروز و چگونگی عود جوش‌ها، نوع غالب جوش‌هایی که شما به آنها دچار می‌شوید یا مبتلا بودن دیگر اعضای خانواده به جوش و روش‌های درمانی که تا حالا امتحان کرده‌اید از شما می‌پرسد.

داروهای موضعی برای درمان جوش صورت

رتینوئیدهای موضعی که از ویتامین A مشتق شده‌اند با تمیز کردن منافذ پوست و پیشگیری از تجمع چربی، جوش‌ها را درمان می‌کنند. رتینوئیدها می‌توانند در درمان جوش‌ها بسیار مؤثر باشند اما باید به شکل صحیحی مورد استفاده قرار گیرند تا از بروز عوارض جانبی جلوگیری شود. برخی از این عوارض جانبی عبارتند از حساسیت به نور خورشید، خشک شدن و پوسته‌پوسته شدن پوست. متخصص پوست به شما خواهد گفت که چه مقدار از این محصولات استفاده کنید و چگونه از بروز عوارض جانبی آنها جلوگیری کنید.

کرم‌های آنتی‌بیوتیک یکی دیگر از روش‌های درمانی تجویزی است. آنتی‌بیوتیک‌ها عفونت‌های باکتریایی را که زمینه بروز بسیاری از انواع جوش‌ها هستند را هدف قرار می‌دهد و می‌تواند جوش‌های دردناک قرمز پوست را درمان نماید. از آنجا که آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند منافذ را تمیز کنند، پزشک آنها را همراه با کرم‌های موضعی بدون نیاز به نسخه پزشک مانند بنزوئیل پراکساید یا رتینوئیدهای موضعی تجویز می‌کند.

روش‌های درمان استخراجی

استخراج به معنی برداشتن یا “ترکاندن” جوش‌ها است. فشار دادن، ترکاندن و خراشیدن جوش‌ها توسط بیمار ممکن است وسوسه‌برانگیز باشد اما پزشک تجربه بسیار بیشتری برای انجام بی‌خطر این کار دارد. وی از ابزار استریلیزه برای استخراج جوش‌ها و پیشگیری از باقی ماندن جای جوش روی صورت شما استفاده می‌کند. پزشک همچنین می‌تواند روش درمانی مکمل که به شما در کاهش بروز دوباره جوش‌ها کمک کند را نیز بررسی نماید. وی ممکن است قبل از شروع برنامه‌های درمانی بلند مدت، یک یا چند جوش شما را استخراج کند.

تزریق کورتیکواستروئید

تزریق کورتیکواستروئید غالباً روشی سریع برای از بین بردن جوش‌های دردناک و بزرگ است که در اعماق منافذ پوست تشکیل شده‌اند. پزشک محلول استروئیدی را درون جوش تزریق کرده و قسمت مسدود شده منافذ را هدف قرار می‌دهد. وی ممکن است در یک جلسه درمانی چندین تزریق روی یک یا چند جوش انجام دهد. تزریق استروئیدها معمولاً اثر فوری دارند.

لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش جدید برای کاهش قرمزی، تغییر رنگ پوست و رفع جای جوش است. پزشک چندین نوع روش لیزر درمانی که با استفاده از یک ابزار دستی یا پنل‌های نوری بلند و باریک که نور را روی محل تحت درمان می‌تاباند برای رفع جای جوش به کار می‌برد. پزشک متناسب با علائم شما بهترین نوع لیزر درمانی را انتخاب می‌کند.

متناسب با نوع درمان، این منابع نوری پرانرژی می‌تواند از تکثیر باکتری‌ها پیشگیری کرده، تورم را کاهش داده یا تولید سلول‌های پوستی جدید را در بدن تحریک کند. از آنجا که در هنگام انجام لیزر درمانی ممکن است درد و ناراحتی‌هایی احساس شود، متخصص پوست ممکن است از کرم‌های بیحس کننده قبل از انجام عمل استفاده کند. در برخی موارد، شما ممکن است با یک جلسه درمانی بهبود یابید. در بیشتر موارد درمان‌های مبتنی بر لیزر یا نور به چندین جلسه درمانی برای حصول بهترین نتایج نیاز دارند. پس از انجام برخی از روش‌های نور درمانی، پوست شما تا چند روز پس از درمان قرمزتر و براق‌تر می‌شود.

درمان جای جوش

درم ابریژن اولین روش درمانی است که برای رفع جای جوش انتخاب می‌شود. درم ابریژن ناهمواری‌های ناشی از جای جوش را از بین می‌برد. پیشرفت‌های این تکنیک و بیهوشی، درم ابریژن را به یک روش درمانی استاندارد برای رفع جای جوش و تغییرات بافتی پوست صورت تبدیل کرده است.

لیزر درمانی CO2

لیزر درمانی CO2 به جراح این امکان را می‌دهد که با استفاده از روش‌های سایشی برای درمان جای جوش و لیزر درمانی، ناحیه آسیب‌دیده را بدون تراشیدن پوست ‌ترمیم نماید.

آخرین مقالات