عمل جراحی زیبایی گوش (اتوپلاستی)

اتوپلاستی (جراحی زیبایی گوش) که گاهی اوقات به عنوان “پین گذاری گوش” نیز به آن اشاره شده است، روشی است که اغلب جهت تغییر شکل و یا موقعیت گوش‌ها استفاده می‌شود. این درمان را می‌توان در یک گوش یا هر دو گوش انجام داد. در اغلب موارد، غضروف گوش کوچک شده به طوری که به نظر می‌رسد گوش به سر نزدیک‌تر است.

جراحی زیبایی گوش می‌تواند یک تعادل و تناسب بهتر ایجاد کرده و در عین حال موجب بهبود شکل و ظاهر گوش‌ها می‌گردد. همچنین اتوپلاستی یک اثر عمیق بر ظاهر گذاشته و اعتماد به نفس را حتی در افرادی که مشکل جزئی دارند، بالا می‌برد.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#ed9788″]
پس از انجام عمل جراحی زیبایی گوش، شما باید اعتماد به نفس بیشتری در مورد ظاهر خود را احساس کنید. با انجام این درمان کودکان ناراحتی و مشکلات کمتری در مورد ظاهر خود تجربه کرده و این موضوع موجب افزایش اعتماد به نفس مثبت در آن‌ها می‌گردد. بسیاری از بزرگسالانی که تحت عمل جراحی زیبایی گوش قرار می‌گیرند، به دلیل داشتن گوش‌هایی با ظاهر مناسب‌تر، در کل ظاهر صورت خود تغییر و بهبود را احساس می‌کنند. متخصصین ما در کلینیک زیبایی رازی وضعیت گوش شما را بررسی کرده و در مورد روش انجام عمل جراحی و نتیجه با شما گفتگو می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر شما می‌توانید با شماره تلفن‌های 02188334029 و 02188333259 تماس حاصل فرمایید. همکاران ما شما را در خصوص چگونگی تعیین وقت مشاوره و قرار ملاقات راهنمایی می‌کنند.[/alert]

جراحی زیبایی گوش چه مشکلاتی را برطرف می‌کند؟


جراحی زیبایی گوش معمولاً جهت اصلاح گوش‌های برجسته یا ” فلاپی” انجام می‌شود. در روش جراحی زیبایی گوش، گوش‌ها به عقب کشیده می‌شوند و در نتیجه تناسب طبیعی بهتری نسبت به سر خواهند داشت. گوش‌های برجسته ناشی از وجود یک غضروف بزرگ غیر طبیعی هستند، در حالی که گوش‌های افتاده به دلیل ضعفی است که در غضروف نرمه‌ی بالایی گوش وجود دارد؛ به گونه‌ای که در این حالت قسمت بالایی به جای قرار گرفتن در نزدیکی سر به سمت پایین افتاده است.
برخی از بیماران هر دو مشکل کاسه‌ی غضروف بزرگ و ضعف غضروف را با هم دارند. درمان شامل جراحی ترمیمی غضروف تغییر شکل یافته است. بیمارانی که به دنبال جراحی زیبایی گوش هستند معمولاً دارای مشکلات زیر هستند می‌کنند:

  • بیرون زدگی گوش
  •  افتادگی گوش
  •  گوش‌هایی که بیش از حد بزرگ هستند.
  • چین خوردگی یا روی هم خوابیدگی لبه‌ی مارپیچ بالایی گوش
  •  لاله‌های گوش با چین‌های بزرگ و چین و چروک
  • میکروتیا (گوش‌های کوچک غیرعادی)
  • گوش گل کلمی (که در اثر ضربه‌های مکرر و هماتوم‌های متعدد به وجود آمده است).

گوش‌های جدید یا بخش‌هایی از گوش را می‌توان برای بیمارانی که گوش‌ها را به دلایل مختلفی مانند نواقص هنگام تولد، صدمات شدید و سرطان پوست از دست داده‌اند، مجدداً بازسازی کرد.

اتوپلاستی

متقاضیان


افراد در هر سنی که احساس خوبی در مورد گوش‌های خود ندارند، متقاضیان مناسبی برای انجام عمل جراحی زیبایی گوش محسوب می‌شوند، هرچند این عمل به طور معمول در کودکان 5 تا 15 ساله انجام می‌شود. رشد گوش تقریباً به طور کامل تا سن 5 سالگی انجام شده است، بنابراین جراحی زودهنگام می‌تواند به ایجاد اعتماد به نفس در زمانی که کودک شروع به رفتن به مدرسه می‌نماید، کمک کند. این عمل همچنین می‌تواند برای جلوگیری از ترس و وحشت از تمسخر توسط افراد هم سن کودک که باعث کاهش اعتماد به نفس می‌شود، انجام پذیرد. هر فردی متقاضی مناسب برای عمل اتوپلاستی به شمار نمی‌آید. وضعیت سلامت عمومی بیمار باید مناسب باشد و انتظارات واقع بینانه‌ای در مورد نتایج این عمل و قابلیت‌های آن در تغییر شکل گوش داشته باشد.

مشاوره


برای تعیین این که آیا فرزند شما متقاضی خوبی برای عمل جراحی زیبایی گوش است یا خیر، انجام یک مشاوره‌ی کامل با پزشک معالج ضروری است. در طول جلسه‌ی مشاوره، پزشک سابقه‌ی پزشکی بیمار را مورد بحث قرار داده و در مورد مسائل مرتبط با گوش و همچنین اهداف شخصی بیمار برای عمل اتوپلاستی گفتگو می‌کند. پزشک گوش را به طور کامل معاینه کرده و ویژگی‌های فردی از قبیل قدرت غضروف و ضخامت پوست را بررسی می‌کند. پس از این که شما تصمیم گیری خود را در خصوص عمل جراحی زیبایی گوش انجام دادید، جزئیات عمل جراحی مانند هزینه‌ها و برنامه ریزی زمان عمل در اختیار شما قرار داده می‌شود.

روش انجام عمل


روش‌های عمل جراحی زیبایی گوش معمولاً خارج از بدن بیمار هستند و این نوع از عمل‌ها می‌توانند تحت بیهوشی عمومی یا تزریق یک آرام بخش داخل وریدی انجام گردند. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از آرام بخش داخل وریدی استفاده کنند زیرا نسبت به استفاده از بیهوشی عمومی عوارض کمتری مانند تهوع بعد از عمل به وجود می‌آید.

برای اصلاح گوش‌های برجسته یک برش معمولاً در غضروف پشت گوش ایجاد می‌شود. غضروف بریده شده و در شکل آن به منظور ایجاد ظاهر بهتر در گوش تغییراتی ایجاد می‌شود. برش‌ها با دقت در چین پشت گوش پنهان می‌شوند. هنگامی که گوش بهبود یافت، جای زخم محو خواهد شد و در نهایت به سختی قابل تشخیص است. برش با بخیه‌هایی که خود به خود از بین می‌روند بسته خواهد شد. در برخی شرایط یک برش در قسمت جلویی گوش ایجاد می‌شود، اما دقت زیادی در هنگام برش اعمال شده تا بتوان آن‌ها را در چین‌های گوش مخفی کرد؛ بنابراین، جای زخم قابل مشاهده نخواهد بود.

انجام عمل جراحی زیبایی گوش حدود 3-4 ساعت طول می‌کشد و شما برای مدتی کوتاه به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. پزشک جراح سر شما را با یک باند نرم برای محافظت از گوش‌ها پانسمان خواهد کرد. هنگامی که علائم حیاتی شما به حالت پایدار بازگشت، شما را مرخص کرده تا به خانه بروید.

بهبود پس از عمل جراحی زیبایی گوش


بلافاصله پس از انجام عمل جراحی اتوپلاستی، از شما خواسته می‌شود برای کاهش تورم و کمک به بهبود سر خود را بالا نگه دارید. شما باید بر پشت خوابیده و چند بالش پشت خود قرار دهید تا سر شما بالا بایستد. شما باید سر خود را خنک نگه داشته، و تا حد امکان از گرما دوری کنید. در چند روز اول بعد از عمل جراحی زیبایی گوش ممکن است علائمی مانند ناراحتی، درد و نبض دار شدن را داشته باشید. برای از بین بردن این علائم و ایجاد آرامش برای شما قرص‌های ضد درد تجویز می‌شود. همچنین برخی از بیماران دچار بی حسی شده، اما این علامت معمولاً به طور کامل از بین خواهد رفت.

شستن مو در طول هفته‌ی اول پس از انجام عمل جراحی مجاز نیست و رعایت این نکته مهم است که شما پانسمان خود را جابجا نکنید تا دوره‌ی بهبودی بدون هیچ وقفه‌ای ادامه پیدا کند. پزشک معالج پس از 7 روز پانسمان را باز خواهد کرد. نتایج جراحی زیبایی گوش را می‌توان بلافاصله پس از باز کردن پانسمان مشاهده کرد!

آخرین بخش از دوره‌ی بهبودی شامل پوشیدن هد بند برای مدت دو هفته پس از باز کردن پانسمان می‌باشد. پس از طی شش هفته، شما قادر به از سرگیری تمام فعالیت‌ها، از جمله فعالیت‌های ورزشی خواهید بود.

نتایج


بلافاصله پس از عمل جراحی زیبایی، گوش‌ها به صورت قابل ملاحظه‌ای به سر نزدیک‌تر خواهند شد. مقداری تورم در ناحیه‌ی تحت عمل جراحی وجود خواهد داشت که می‌تواند موجب شود تا شکل جدید گوش مشخص نباشد. با وجود آن که مقدار زیادی از تورم در عرض دو هفته از بین می‌رود، اما ممکن است یک سال طول بکشد تا این تورم به طور کامل فروکش کرده و ساختار جدید دائمی گوش مشخص گردد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تورم باقی مانده به طور معمول تنها در یک معاینه کامل آشکار خواهد شد و در اکثر موارد مشخص و قابل توجه نمی‌باشد.

خطرات و عوارض جانبی


عوارض ناشی از اتوپلاستی نادر و معمولاً جزئی هستند. درصد کمی از بیماران تحت عمل جراحی زیبایی گوش دچار یک لخته خون در گوش یا عفونت در خط بخیه می‌شوند. این مسائل ممکن است خود به خود حل شده یا از طریق مداخله‌ی پزشکی و یا مصرف آنتی بیوتیک درمان گردند. دیگر عارضه‌ی احتمالی عبارت است از تغییر حس پوست در محل جراحی. همچنین ممکن است بیمار از ظاهر گوش جدید پس از انجام عمل جراحی راضی نباشد. هنگامی که نتیجه‌ی نهایی به دست آمد، ممکن است دو گوش دقیقاً مانند یکدیگر نباشند، زیرا گوش‌ها در حالت طبیعی نیز به طور کامل متقارن نیستند.

آیانتایج عمل جراحی زیبایی گوش دائمی است؟


نتایج حاصل از عمل جراحی زیبایی گوش دائمی هستند. از آن جا که احتمال کم وجود دارد که گوش‌ها اندکی به حالت قبلی خود باز گردند، بنابراین جهت جلوگیری از این مشکل گوش‌ها کمی بیش از حد معمول اصلاح می‌گردند. کسانی که دستورالعمل‌های مراقبتی پس از اتوپلاستی را به خوبی رعایت کرده و در شب از پوشش محافظ استفاده می‌کنند، می‌توانند این حالت را به حداقل برسانند. در موارد غیر معمول، بزرگسالان ممکن است مایل به اصلاح مجدد و بیشتر ظاهر گوش خود داشته باشند که این امر با انجام یک عمل جراحی دیگر امکان پذیر است.

هزینه‌


هزینه‌ عمل جراحی زیبایی گوش شامل هزینه جراح، کل هزینه اتوپلاستی شامل اتاق عمل، هزینه متخصص بیهوشی و معاینات پس از انجام این عمل می‌باشند.

آخرین مقالات