درمان آفتاب‌ سوختگی پوست و آسیب‌های خورشید

قرار گیری بیش از حد در معرض نور خورشید در طولانی مدت اثراتی روی پوست شما خواهد داشت. یکی از آشکارترین اثرات آسیب‌های خورشیدی روی پوست، ایجاد لکه روی صورت است. این لکه‌های پوستی نشان می‌دهد که رنگدانه‌ به طور یکسان در سطح پوست پخش نشده اند. لکه‌های قهوه‌ای و مسطح در قسمت‌هایی از بدن که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند، مخصوصا در صورت، دست‌ها، بازو‌ها، گردن و قسمت V شکل قفسه سینه، ایجاد می‌شوند. همچنین ممکن است پوستتان نازک‌تر و تیره‌تر شده و انعطاف پذیری آن کمتر شود. آسیب‌های خورشیدی باعث کاهش تولید کلاژن می‌شوند. کلاژن به پوست حالت ارتجاعی داده و کمک می‌کند که پس از کشیده شدن و تا شدن بتواند به حالت قبل خود بازگردد. کاهش تولید کلاژن باعث ظاهر شدن چین و چروک‌های بیشتر، مخصوصا چین و چروک‌های ظریف، می‌شود. همچنین آسیب‌های خورشیدی باعث افزایش خال‌ها و آکتینیک کراتوزیس (شاخی شدن پوست در اثر آفتاب) می‌شود. آکتینیک کراتوزیس یک قسمت کوچک، زبر و برجسته روی پوست است. هم خال‌ها و هم کراتوزیس‌ها ممکن است به سرطان پوست تبدیل شوند.

[alert type=”custom” close=”false” icon=”fa fa-hand-o-left” color=”#000000″ background_color=”#ed9788″]

متخصصین ما در کلینیک رازی پوست شما را بررسی کرده و تشخیص می‌دهد که اشعه‌های خورشید چه مشکلی در پوست شما ایجاد کرده اند. سپس یک طرح درمانی برای شما تهیه کرده و درمان مناسب را برای شما را پیشنهاد می‌دهند. روش‌های درمان آسیب‌های خورشیدی عبارتند از: لیزر، میکرودرم و تزریق ژل، و تزریق بوتاکس. استفاده از جدیدترین روش‌های درمانی در کلینیک رازی به بهبود و رفع مشکلات پوست می انجامد. برای آشنایی با این روش‌های درمانی یا جهت رزرونوبت از متخصصین می‌توانید با شماره‌های 02188334029  و  02188333259 تماس حاصل نمایید. [/alert]

انواع آسیب‌های خورشیدی


آسیب‌های خورشیدی انواع مختلفی دارند، اما برخی از رایج‌ترین‌ آسیب‌ها عبارتند از:

  • خشکی پوست: هنگامی که در معرض آفتاب شدید قرار می‌گیرید، پوست به تدریج رطوبت و چربی‌های ضروری خود را از دست می‌دهد. کاهش رطوبت و چربی باعث می‌شود پوست خشک و پوسته پوسته شده و ظاهری پیرتر پیدا کند.
  • آفتاب سوختگی: آفتاب سوختگی یکی از آسیب‌های خورشیدی است که وقتی پوست مدت طولانی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار گیرد، ایجاد می‌شود. آفتاب سوختگی خفیف و متوسط باعث قرمزی پوست و کمی ناراحتی می‌شوند اما آفتاب سوختگی شدید باعث ایجاد تاول و جوش‌های بزرگ می‌شود.
  • آکتینیک کراتوزیس: هنگامی که برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار بگیرید، لکه‌های ریز کوچکی روی پوستتان ایجاد می‌شود (پوست شاخی شکل می‌شود). ممکن است آمتینیک کراتوزیس در نهایت به سرطان پوست تبدیل شود.
  • پیری زودرس: آسیبی که اشعه ماوراء بنفش به پوست شما وارد می‌کند باعث ایجاد تغییرات ساختاری در کلاژن‌های زیر پوست می‌شود و این تغییرات در نهایت باعث ایجاد چین و چروک و خطوط پوستی می‌شوند.

علائم


نشانه‌ی معمول آفتاب سوختگی شامل هایپرپیگمنتاسیون (تیره شدن بخشی از پوست در اثر تعداد زیاد رنگدانه‌ها) است. این نشانه را گاهی لک‌های ناشی از افزایش سن یا لک‌های ناشی از نور خورشید می‌نامند زیرا با افزایش سن این لک‌ها بیشتر ظاهر می‌شوند. با این حال، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا این لک‌ها ایجاد شوند و شکل و اندازه آنها نیز با یکدیگر متفاوت است. همچنین اشعه‌های ماوراء بنفش خورشید و اشعه‌های برنزه کننده پوست به مرور زمان بر DNA سلول‌های پوست اثر می‌گذارند. آسیب به DNA باعث ایجاد سرطان پوست می‌شود.

درمان


درمان آسیب‌های خورشیدی به مقدار و نوع آسیب بستگی دارد، و مقدار و نوع آسیب نیز نه تنها به مدت زمانی که فرد در معرض نور خورشید قرار داشته، بلکه به ژنتیک فرد نیز مربوط است. در جلسه مشاوره، پزشک پوست آسیب دیده را بررسی کرده و مناسب‌ترین روش درمان را پیشنهاد می‌کند. در اغلب موارد، درمان آسیب‌های خورشیدی با تقویت پوست و رساندن مواد مغذی و حیاتی به پوست شروع می‌شود تا پوست به درمان لیزر بهتر پاسخ دهد. سپس، پزشک با توجه به نوع آسیب، استفاده از لیزر فرکشنال برای لایه برداری پوست یا روش‌های دیگر برای درمان لکه‌های صورت را توصیه می‌کند.

کرم‌ها

برخی از کرم‌هایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند می‌توانند آسیب‌های خورشیدی را درمان کنند یا پوست آسیب دیده را بهبود بخشند. آلفا هیدروکسیل اسیدها، مانند اسید لاکتیک و اسید گلیکولیک و همچنین ویتامین C تاثیر مثبتی روی سطح پوست داشته و مشکلات خفیف پوستی را برطرف می‌کنند. اما غلظت این مواد در محصولات OTC کم است. بنابراین نباید از این داروها انتظار بهبود چشمگیر در زمان کوتاه داشت. برای مشاهده اثر این داروها زمان نیاز است.

تزریق ژل

از روش تزریق ژل نیز می‌توان برای درمان آسیب‌های خورشیدی استفاده کرد. همان طور که از نامش پیداست. این روش تنها با تزریق ماده‌ای مانند اسید هیالورونیک یا کلاژن، باعث رفع خطوط و چین و چروک‌ها می‌شود. تاثیر این تزریق به ماده‌ی تزریق شده و محل درمان بستگی دارد و اثر تزریق بین 4 تا 12 ماه باقی می‌ماند. در این روش روند کار اینگونه است که اسید هیالورونیک را به طور موقت به پوست تزریق می‌کنند. همچنین همراه با ژل تزریقی، ماده بی حس کننده‌ای به نام لیدوکائین استفاده می‌شود تا احساس ناراحتی در حین تزریق و پس از درمان را کاهش دهد.

بوتاکس

هدف از انجام بوتاکس از کار انداختن موقت عضلاتی است که حرکتشان باعث ایجاد چین و چروک می‌شود. اگرچه بوتاکس مانند ژل‌ها، پوست را محکم و حجیم نمی‌کند، اما با جلوگیری از انقباض عضلاتی که در طول زمان منجر به ایجاد چین و چروک شده‌ اند، باعث صاف و یکدست شدن پوست می‌شود. در مورد پوست‌هایی که به آسیب‌های خورشیدی مبتلا هستند، پزشک بوتاکس را به عنوان یکی از روش‌های درمان پوست یا به عنوان بخشی از برنامه درمان پوست‌های آسیب دیده از نور خورشید پیشنهاد می‌دهد.

آی پی ال (IPL)

آی پی ال (IPL) نوعی لیزر نیست بلکه نور گسترده‌ای با طول موج زیاد است که به صورت پالس‌های کوچک به پوست می‌رسد و می‌تواند همزمان مشکلات زیادی، از جمله آسیب‌های ناشی از نور خورشید و افزایش سن تا آسیب‌های موجود از هنگام تولد را برطرف کند. آی پی ال (IPL) کمی درد و ناراحتی ایجاد می‌کند ولی فرد خیلی زود به وضعیت نرمال برمی‌گردد. نکته دیگر اینکه نتایج حاصل از آی پی ال (IPL) بلافاصله قابل مشاهده هستند. روش آی پی ال (IPL) به تدریج باعث بهبودی پوست می‌شود و بعد از 4 تا 6 جلسه درمان پوست کاملا بهبود خواهد یافت. هر جلسه درمان حدود 30 دقیقه طول می‌کشد و فرد نتیجه را همان موقع مشاهده خواهد کرد. فرد خواهد دید که پوست بهبود یافته و لکه‌های تیره و ناهموار محو شده و کاملا از بین رفته‌اند. یک عینک محافظ به فرد داده خواهد شد و یک ژل خنک کننده به صورت او زده می‌شود. سپس درمان شروع می‌شود و معمولا 30 دقیقه طول می‌کشد. پس از اتمام درمان، پوست کمی قرمز خواهد بود که اگر این قرمزی برای فرد آزار دهنده باشد، میتواند از کمپرس یخ روی محل استفاده کند.

لیزر لایه بردار

لایه برداری با لیزر از پرتوهای متمرکز نور که به صورت پالس‌های کوچک به پوست می‌رسد برای حذف لایه‌های پوست استفاده می‌کند. لیزر CO2 برای چروک‌های عمیق‌تر استفاده می‌شود. لیزر لایه بردار به دوره بهبودی کوتاه‌تری نیاز دارد و تورم و کبودی محل درمان نسبت به لیزر CO2 کمتر است. لیزرهای غیر تهاجمی (غیر ابلاتیو) روشی جایگزین برای لایه بردارهای معمول هستند زیرا زخم بسیار کوچکی ایجاد می‌کنند و بر بافت‌های اطراف اثر نمی‌گذارند. برای مشاهده نتایج لیزر لایه بردار، درمان باید چندین مرتبه انجام شود.

میکرودرم ابریژن

برای افرادی که مدت زیادی در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند و پوستشان دچار آسیب شده، میکرودرم ابریژن یک روش درمانی موثر است. در میکرودرم ابریژن از یک وسیله دستی برای تراشیدن و پوسته پوسته کردن پوست استفاده می‌شود. میکرودرم ابریژن لایه روی پوست، یا پوست برونی، را از بین می‌برد و باعث تولید سلول‌های پوستی جدید می‌شود. بیمار پس از میکرودرم ابریژن، به دوره بهبودی نیاز ندارد و می‌تواند به فعالیت‌های روزانه خود برگردد. بعد از درمان، محل کمی صورتی می‌شود که طبیعی است و پس از 24 ساعت برطرف می‌شود. همچنین ممکن است پوست فرد بعد از انجام میکرودرم ابریژن، خشک و پوسته پوسته شود. قبل از درمان پزشک به شما می‌گوید که چگونه پوست خود را مرطوب و پر آب نگهدارید.

آخرین مقالات